Newsletter No 3

NEWSLETTER No 3

czerwiec 2016

Drogie Nauczycielki i Nauczyciele! Szanowne Wykładowczynie i Wykładowcy! Miłe Metodyczki i Metodycy! Dostojne Egzaminatorki i Egzaminatorzy!

Witamy Państwa serdecznie i spieszymy przekazać Państwu najnowsze wieści o projekcie „FAB – Formative Asssesment Benchmarking for Foreign Language Learning & Teaching”, prowadzonym w Szkole Języków Obcych Uniwersytetu Warszawskiego. Otóż tegoroczna wiosna upływa nam na odwiedzinach.

Z wielką przyjemnością gościliśmy u nas dr Małgorzatę Molską, która przeprowadziła cykl szkoleń dotyczących praktycznego zastosowania narzędzi oceny kształtującej. W ten sposób dowiedzieliśmy się między innymi, do czego lektorowi może służyć ichikawa, piramida i portret. Następnie przez kilka tygodni mogliśmy swobodnie testować nowe techniki na naszych zajęciach, a na kolejnym szkoleniu mieliśmy okazję przedyskutować nasze spostrzeżenia i podzielić się doświadczeniami. Nie zabrakło czasu na refleksję nad wynikami ankiety studenckiej i nauczycielskiej.

Kwiecień i maj to również czas obserwacji koleżeńskich.

Na ten etap naszego projektu czekaliśmy z niecierpliwością, ale i z niepokojem. Ponieważ każdy z nas wykorzystuje na zajęciach nieco inne techniki, postanowiliśmy odwiedzać się wzajemnie w gronie lektorów zaangażowanych w projekt i obserwować zajęcia pod kątem zastosowania oceny kształtującej – czy też podejścia kształtującego – w odniesieniu do sprawności mówienia. Szukaliśmy dobrych praktyk, ciekawych technik, oryginalnych i nowatorskich pomysłów, krótko mówiąc – wszelkich metod nauczania, które warto stosować i propagować.

Na Uniwersytecie Warszawskim przeprowadziliśmy łącznie 28 obserwacji, z czego 14 dotyczyło tego samego języka, a 14 różnych języków, gdyż zdarzało się, że angliści odwiedzali rusycystów, a germaniści przyglądali się zajęciom z hiszpańskiego.

Nasze spostrzeżenia notowaliśmy w arkuszach, które dostępne są tutaj. Zachęcamy Państwa do skorzystania z nich w swoich placówkach. Liczymy na to, że zaobserwowane dobre praktyki i mocne strony zajęć pomogą nam w zredagowaniu przewodnika dla studentów i nauczycieli, który ma stanowić główny rezultat intelektualny projektu. Zamierzamy przedstawić w nim nowatorskie i efektywne techniki mieszczące się w ramach oceny kształtującej, takie jak wspomniane już ichikawa, piramida i portret oraz wiele, wiele innych.

Na tym odwiedziny się nie kończą. W czerwcu Uniwersytet Witolda Wielkiego w Kownie przyjmie w swoich murach przedstawicieli partnerów projektu na kolejnym już spotkaniu międzynarodowym. Będzie to dla nas okazja, aby podsumować dotychczasowe etapy projektu, omówić dalsze kroki, a także lepiej się poznać.

Zapraszamy na naszą stronę internetową i profil na Facebooku oraz do lektury naszych newsletterów –  kolejny ukaże się na jesieni.

Gdyby ktoś z Państwa nie był zainteresowany otrzymywaniem newslettera – prosimy o kontakt.

Pozdrawiamy serdecznie życząc Państwu przeprowadzenia wielu kształtujących zajęć i odbycia równie licznych kształcących podróży w czasie wakacji.

Zespół Projektu FAB – Uniwersytet Warszawski

EU flag-Erasmus+_vect_POS