Newsletter No 6

EU flag-Erasmus+_vect_POS

[ENGLISH]

kwiecień 2017

Drogie Nauczycielki i Nauczyciele! Szanowne Wykładowczynie i Wykładowcy! Miłe Metodyczki i Metodycy! Dostojne Egzaminatorki i Egzaminatorzy!

Witamy Państwa serdecznie i od razu zapewniamy, że projekt „FAB – Formative Asssesment Benchmarking for Foreign Language Learning & Teaching” realizowany jest zgodnie z planem.

Strugi deszczu ze śniegiem, cepeliny na obiad, ratusz zwany „Białym Łabędziem”, a nieco dalej ujście Wilii do Niemna, niezwykle przychylni gospodarze… Miesiąc później temperatura przekraczająca 20 stopni, gulasz na kolację, budowle w tureckim stylu, najstarszy uniwersytet w kraju … Czyżbyśmy zupełnie zmienili zainteresowania? Nie, tak przyjęło nas litewskie Kowno i węgierski Pecz w ostatnim czasie.

W ten sposób zakończyły się peer observations na poziomie międzynarodowym. W dniach 20 – 24 lutego 2017 Uniwersytet Witolda Wielkiego w Kownie gościł lektorów ze wszystkich uczelni partnerskich, natomiast od 20 do 24 marca 2017 podobne zadanie przypadło Uniwersytetowi w Peczu. Obydwie uczelnie wykazały się perfekcyjną organizacją obserwacji, gościnnością oraz życzliwym podejściem do odwiedzających. Goście oczywiście z największą uwagą poszukiwali wszelkich zastosowań oceny kształtującej, wymieniali doświadczenia z kolegami z innych krajów, poznawali studentów i ich możliwości. Zwracali także baczną uwagę na kwestię organizacji zajęć na uczelni. Serdecznie dziękujemy organizatorom wszystkich obserwacji, gdyż bez ich zaangażowania i pomysłowości projekt byłby znacznie uboższy. Zachęcamy do lektury raportów z obserwacji, które dostępne są na naszej stronie internetowej.

W tym gorącym dla nas okresie nie zaniedbujemy bieżących zadań. 24 marca odwiedziły nas Danuta Sterna oraz Beata Konstanty, od wielu lat niestrudzone propagatorki oceny kształtującej w szkolnictwie podstawowym, gimnazjalnym i licealnym. Raport ze szkolenia zatytułowanego „Ocenianie kształtujące w nauczaniu języków obcych”, w którym wzięło udział 28 entuzjastów, można przeczytać tutaj. Poza tym udostępniliśmy już ankiety końcowe podsumowujące cały projekt, z którymi można zapoznać się tutaj.

Przypominamy, że konferencja „Ocenianie kształtujące w nauczaniu języków obcych” przewidziana jest na 19 września 2017. Formularz rejestracji dostępny jest tutaj, natomiast do  14 kwietnia czekamy na propozycje wystąpień. Wśród naszych prelegentów znajdą się między innymi dr Grażyna Czetwertyńska (Artes Liberales, Uniwersytet Warszawski), Jon Hird (Oxford University) oraz dr Grzegorz Śpiewak (Macmillan). Serdecznie zapraszamy!

Jakie będą nasze kolejne działania? Obecnie trwają intensywne prace nad przygotowaniem przewodnika dla uczniów i nauczycieli dotyczącego oceny kształtującej, który za kilka miesięcy udostępnimy na naszej stronie internetowej. Wyjaśniamy, że obserwacje zajęć, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym, mają na celu zebranie materiału do tej publikacji. Pozwoli ona przybliżyć wszystkim osobom zainteresowanym teoretyczne i praktyczne aspekty oceny kształtującej. Ponadto w czerwcu ponownie spotykamy się w Peczu, tym razem na Międzynarodowym Spotkaniu Projektowym. Będzie to okazja do podsumowania dotychczasowych prac oraz szczegółowego zaplanowania konferencji.

Gdyby ktoś z Państwa nie był zainteresowany otrzymywaniem newslettera – prosimy o kontakt.

Pozdrawiamy serdecznie licząc na to, że równie mocno jak dotychczas będziecie Państwo zaangażowani w propagowanie oceny kształtującej.

Zespół Projektu FAB – Uniwersytet Warszawski